Vecka 20 (19+0)


Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt.
Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion,
rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta.
Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar
för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage.
Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.
På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring,
kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken.
Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.


Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.
Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet.
Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

Egna anteckningar:
Tycker tiden går i rasande fart.nyss var jag i vecka 11 och märkte knappt
att jag var gravid och nu sitter jag med bilder på min bebis som jag känner röra sig flera gånger om dagen.
Jag längtar så otroligt mycket tills det är dags,men ännu är det ett tag kvar. Så det är bara att njuta av tiden som gravid. Har redan kommit på namn åt bebisen,eller jag har några stycken jag tycker är fina. Men ska inte bestämma något än. Har inte fått någon halsbränna ännu och det är jag rätt så nöjd över,men man ska aldrig säga aldrig för vem vet om den dyker upp. Får väl dubbelt så mycket halsbränna eftersom jag aldrig hade något illamående. Haha! Min navel börjar dra sig ur sin naturliga form också,det ser lite små roligt ut. Så snart är det "hejdå" med den. Men en vacker dag så kommer den tillbaka. Hehe! Ber till gud att försoppningen inte ska komma tillbaka. Det räcker med att jag hade det dom första 10 veckorna, Haha! Och nästa måndag har jag gått halva tiden,vecka 20+0! då är det bara 20 hela veckor kvar tills det är bf.fast vem vet när han vill titta ut
Längtar efter min lilla kille,vill ha han nu! Men jag hoppas han är kvar i magen några månader till♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0